Do's and Dont's

introtekst

JOIN AND HAVE SOME FUN

  • Bereik je ultieme doel
  • Stel een schema samen
  • Beste resultaat

Eetbuien

Bijna iedereen heeft weleens een eetbui. Vaak heeft het te maken met emoties of jezelf belonen of troosten met voeding.

Emotie-eten is het dempen van lastige gevoelens zoals verdriet, boosheid of onrust door middel van eten. En dan vooral met calorierijk troosteten zoals koek, chocola of chips. Net zoals kinderen vroeger geleerd hebben dat ze een snoepje krijgen als troost wanneer ze vallen, zich pijn doen en huilen.

Als je een snoep- of snaaibui hebt gehad is het makkelijk om te denken: het maakt nu allemaal niet meer uit. Dat kan betekenen dat de hele zak chips opgaat, of er nóg meer wordt gegeten die dag of week.

Bij de meeste diëten worden er moeilijke regels vastgesteld en is er vaak sprake van honger. Daarmee kan wat afgevallen worden, maar dit veroorzaakt ook snoep- en snaaibuien. Doordeweeks wordt er vaak streng gelijnd, maar in het weekend ‘mag’ er losgegaan worden en wordt het calorietekort ruimschoots ongedaan gemaakt.

Welke programma’s hebben we

Mealpreppen

Maaltijden voorbereiden voor de lunch of de hele week kan veel tijd schelen, zeker omdat het avondeten vaak ‘spitsuur’ is in huis. Je kunt een deel of zelfs de hele maaltijd van tevoren koken. Op de dag zelf hoef je dan alleen maar op te warmen. Dat maakt gezonde keuzes maken makkelijker. Mealpreppen: hoe kun je dat handig en lekker doen?

  1. Je kunt geprept eten 2 dagen in de koelkast bewaren. Bewaar het eten in de vriezer als je het langer wilt bewaren (tot 3 maanden houdbaar).
  2. Probeer afwisseling in te bouwen: Kook je een hele pan broccoli? Eet de broccoli de ene dag bijvoorbeeld met zilvervliesrijst en kip, en op de andere dag met noten in een salade.
  3. Maak het jezelf niet te moeilijk: bereid een paar ingrediënten voor maar combineer
    ze elke dag anders. Zo is mealpreppen makkelijk, maar zijn je maaltijden toch verrassend.
  4. Zelfs etentjes kun je preppen: bereid bijvoorbeeld een ovengerecht voor en zet het in de koelkast. Bestrooi het op de dag zelf met kaas en zet het in de oven. Dan kun je gezellig aan tafel blijven zitten.
  5. Lopen producten tegen de houdbaarheidsdatum aan? Bak en vries het in. Dan blijft eten veel langer goed.
  6. Investeer in handige lekvrije bakjes: mealpreppen scheelt vaak geld omdat je groot kunt inkopen, bespaart op impulsaankopen en verspilling voorkomt. De investering heb je er al snel uit. Ruimtetekort? Ziploc-zakjes kunnen je redding zijn: deze nemen minder ruimte in dan bakjes, zijn ook lekvrij en er kan zeker evenveel in.
  7. Plan een rustig moment in om je maaltijden te preppen.
  8. Een tekort aan pannen of ovenruimte? Je kunt aluminiumfolie gebruiken om verschillende producten te scheiden in dezelfde pan. Zo kan 1 pan gebruikt worden voor meer dan 1 product.

Aandachtig eten

Eten achter de tv of achter het bureau leidt tot méér eten. Voor mensen die willen afvallen is het belangrijk aandachtig te zijn tijdens de maaltijd. Uit verschillende onderzoeken blijkt dit. Zo is er een onderzoek geweest waarbij proefpersonen werden afgeleid tijdens het eten: ze moesten allerlei dingen onthouden terwijl ze aten.

Achteraf bleek dat ze het eten minder sterk vonden smaken dan als ze niet afgeleid werden. Door de focus op een andere activiteit, is er minder cognitieve capaciteit over om aandacht te schenken aan de smaak. Vanwege de verminderde smaak ga je vervolgens compenseren door meer zout of zoet aan het eten toe te voegen of door simpelweg meer te eten. Ook kan het zijn dat het verzadigingsgevoel niet wordt herkend en de herinnering aan eten niet goed wordt opgeslagen.

Beperkte aandacht voor eten resulteert op die manier dus in een ongezond eet- en drinkpatroon en vergroot de kans op overeten. Dit probleem van beperkte aandacht treedt op als er televisie wordt gekeken tijdens het eten, wordt doorgewerkt tijdens de lunch, maar ook bij het lezen van de krant of het voeren van een gesprek.

Voor mensen die willen afvallen is het dus belangrijk om maaltijden en snacks bewust te eten en op te letten op wat en hoeveel er wordt gegeten.

Benieuwd naar onze tarieven?